Saturday, May 21, 2016

LATIHAN MENGAJAR part 1

setahun. yeahhhh lebih setahun tak menaip kat sini. jangan tanye kenape, sebab aku menaip kat tempat lain yg lebih penting. *flip hair* emmmm macam best kalau sini pon ade emoji.

pejam celik tido bangun, tup tup tinggal seminggu je lagi prektikel. ehemmm., cikgu disini *lelambai*

16 minggu Latihan Mengajar di satu sekolah menengah premier kat Perak, phewwww macam tak terkata.
pengalaman---penat lelah---sindiran---pembulian---usikmengusik---nervous---sedih---gembira
semua aku dapat kat sini.

satu sekolah di pinggiran kota, jauh dari bandar, line radio pon tak clear, no mall, no wayang, no. nothing! tapi kadang2 kalau bosan sangat keluar jugak jauh2 pon utk hilangkan bosan. [emmm aku dah mula ketagih boling]

1 feb. 2016 hari first jejak kaki secara rasmi. first week, belom mula mengajar. cuma sembang2 share ilmu dgn cikgu2 yg dah lama ngajor. ohhhhh btw aku dah mula senyum sorang2 bila dengo loghat sini. mike tauuuu, Perak pekat hoiii sini. ekekeke

day by day, week by week, month by month.
banyak sangat benda dapat kat sini. selain teknik2 ngajo bebudok sini, ragam2 manusia pon boleh tengok.

kadang2, disebabkan kumpulan kecil manusia di sini, aku jadi takot utk serious dalam dunia cikgu.
takot aku terpengaruh dgn kumpulan kecil manusia tu.
sampai aku terfikir;
apa memang semua cikgu begini lifenya? kalau begini lah realnya, mcm mana mendidik anak bangsa sedang diri cikgu pon begitu? apa cukup sekadar mengajar dan bukan mendidik?
bila bersama guru-guru, banyak masa aku duduk sendiri. . . . diam . . senyum . . sapa . . jawab apabila ditanya . .
moga2, ia perbuatan yg positif.
bukan sebab sombong, malu atau apa. cuma satu yg dipikir;
mungkin dengan cara ini, aku boleh elak dari sebarang isu, sebarang gosip liar, atau apa sekalipon.
haaaaa satu isu lagi yang ada disekolah ni; Cikgu Bercinta!
cikgu lelaki (dah kawen) kene gosip dgn cikgu bujang. emmm dari awal aku masuk, sampai nak habis pektikel, gosip ni belom lagi terbang melayang.

yeahh aku setuju dgn cikgu2 lain yg berdua di makmal sampai petang itu salah. wpun they keep telling that they didn't do any wrongdoings in there. but still, it's wrong.
cuma! satu hal di skolah ni;;;;;;;; CAKAP BELAKANG!

wei helloooo, kalau orang buat salah, kau patut TANYA dan tegor that person personally. bukan buat cite bukan2, fitnah itu ini, tuduh itu ini. kamonnnn, semua tu lagi tua kot. takkan nak kami yg muda ni nasihatkan. hmmm

kadang2 boleh hangin bila pikir pasal orang2 macam ni. boleh hilang respect kottttt.

satu je harapan aku utk diri sendiri, utk mereka yg lain, utk mereka yg bakal jadi pendidik;

 sebelom nak tuduh apa2, selidik, tanya dulu org yg kau nak tuduh tu -.- 
jangan terlalu mengkritik orang, sebab manusia mmg tak sempurna. tapi, tegorlah dgn penuh kasih sayang dgn penuh adab sopan.  
tugas mendidik bukan benda yg mudah, cuma satu. ikhlaskan hati tak kira apa sekalipun dan jgn pernah kau lepas geram kau pada pelajar. never!!!
terlalu banyak benda yang perlu dipelajari lagi. kerana manusia itu sentiasa buat silap, sentiasa ada kekurangan.

.
.
.
.
.
.
.
.
.

salah satu kenangan di sekolah; bersama guru-guru dan staff on Teacher's Day ;)




No comments: